
Mange har vel vært litt bekymret for moderne femkamp sin framtidige rolle på OL-programmet. Nå ser det imidlertid ut som om det skal gå bra.Moderne femkamp skal gjøres om til moderne firkamp. Grunnen er et forsøk på å redde sportens plass på OL-programmet. Det er pistolskytingen og løpingen som slås sammen til en øvelse som kan minne om skiskyting, melder Sveriges Radio. 3000 meter løping skal kombineres med to eller tre omganger med pistolskyting. Dermed håper man å redusere konkurransetiden fra ni til seks timer.
(Trykk på bildet for å se det)
De andre øvelse i moderne firkamp er sprangridning, fektning og svømming. Moderne femkamp har vært på OL-programmet siden Stockholm i 1912. (Norge fikk da 3 gull, ett i tennis og to i seiling)
Dette må vel være en god anledning for NOF å endelig få med biathlon orientering på OL-programmet. Eller så er det grunn til å tro at en av øvelsene i kombinasjon med presisjonsorientering har potensial til å gjøre denne fantastiske OL-grenen enda mer populær.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar