fredag 28. november 2008
Eksamenstips del 2
Her er noen tips om hvordan man faktisk får lest til eksamen
1) Knus, brenn eller på en eller annen måte tilintetgjør dataen
2) Gjør det samme med tv'en
3) Stå opp klokka 04.45 og sikre deg en plass på lesesal
4) Ha for all del ikke alle sesongene av the Simpsons liggende lett tilgjengelig
5) Knus DVDspilleren
6) Ikke bo sammen med folk som ikke øver til eksamen
7) Ignorer at det finnes sport på tv (kan lett løses ved gjennomførelse av pkt. 2)
8) Knus mobiltelefonen
9) Hell syre i joggeskoa
10) Hell litt syre i sofaen og
11) Gjerne litt i skiskoa også
12) Hiv litt i senga også når du først er i gang
13) Drikk for all del ikke av syra!
14) Slutt å lese uviktige nyheter på alle nettaviser du kommer over
Og til slutt: For alt verden; IKKE tenk på at eksamen kan taes på nytt i august uten noen som helst konsekvenser
God lesing!
(Heldigvis kan eksamen taes på nytt i august;)
torsdag 27. november 2008
Forandring av OL-programmet

Mange har vel vært litt bekymret for moderne femkamp sin framtidige rolle på OL-programmet. Nå ser det imidlertid ut som om det skal gå bra.Moderne femkamp skal gjøres om til moderne firkamp. Grunnen er et forsøk på å redde sportens plass på OL-programmet. Det er pistolskytingen og løpingen som slås sammen til en øvelse som kan minne om skiskyting, melder Sveriges Radio. 3000 meter løping skal kombineres med to eller tre omganger med pistolskyting. Dermed håper man å redusere konkurransetiden fra ni til seks timer.
(Trykk på bildet for å se det)
De andre øvelse i moderne firkamp er sprangridning, fektning og svømming. Moderne femkamp har vært på OL-programmet siden Stockholm i 1912. (Norge fikk da 3 gull, ett i tennis og to i seiling)
Dette må vel være en god anledning for NOF å endelig få med biathlon orientering på OL-programmet. Eller så er det grunn til å tro at en av øvelsene i kombinasjon med presisjonsorientering har potensial til å gjøre denne fantastiske OL-grenen enda mer populær.
onsdag 26. november 2008
Elite-Thomas
Noen av disse nyhetene sier at vårt teammedlem Thomas Natvig Årstad er kommet med i det hardtsatsende elitelaget NTNUI Elite! Gratulerer Thomas, lykke til med framgangen.
Nyheter om det nyoppstartede laget finnes her:
http://www.ntnui.no/orientering/elite/
(Thomas kan sees på eliteteambildet ved siden av 71-
favoritt Mali)
tirsdag 25. november 2008
Eksamenstips
En faglærer eller sensor som skal rette en eksamen vet stort sett hva man ønsker av en besvarelse. Besvarelsene blir imidlertid ofte skjemmet av unødig slurv som gjør bedømmelsen vanskelig, og resultatet går vanligvis ikke i kandidatens favør.
Husk at eksamenskarakteren ikke er et uttrykk for hva du kan, men hva du har klart å dokumentere av kunnskaper gjennom en kort skriftlig presentasjon under eksamen. Følgende råd kan kanskje hjelpe deg å gi sensor et bedre inntrykk av dine kunnskaper.
1. Les oppgaven nøye og svar på spørsmålet. Alt annet som kan sies om temaet eller om tilgrensende tema er vanligvis uinteressant. Det oppfattes negativt når det brukes mange unyttige ord om ting som ikke har med saken å gjøre.
2. Lag en momentliste på en kladd. Bruk tid til å få med alt, og sorter ut det som ikke er av betydning, eller nevn dem evt. stikkordsmessig til slutt. Skriv om de viktigste momenter først.
3. Bruk sunn fornuft under eksamensforberedelse og under selve eksamen. Det er bra med gode kunnskaper, men man bør ikke fortape seg i detaljer i den grad at man mister oversikten. Prøv å knytte detaljkunnskapene til helhetsvurderinger. Det viktigste er å forstå prinsipper.
4. Skriv kort. Velg ord med omhu - det er god tid til å tenke under eksamen. Det er positivt at det skrives godt norsk, men det skal ikke nødvendigvis være prosa. Stikkord- formen er greit - det er fakta vi hovedsaklig ser etter.
5. (Skriv tydelig. (Utydelig skrift irriterer, og uleselig skrift er helt uten verdi.))
6. Hvis du har problemer med å lese og skrive (dysleksi, språkvansker) kan du gjerne opplyse om det.
7. Finn ut av eksamensdatoen i god tid. Finner du ut at du skal ha eksamen dagen før, kan du fort bli syk (El Burrito).
Her kommer vinter`n del 2
onsdag 19. november 2008
Dagens potet

Siå det sikkert nærme seg Ibsendagen vil det være på sin plass å lese seg litt opp på denne fantastiske poeten!
Håper dette inspirterer til å legge ut spennende og informativ informasjon om andre av norges store og populære poeter/forfattere!!
Hadde først skreve ett innlegg på størrelse med et godt gammelt Ibsenverk men tror desverre ikke siden likte et innlegg av såpass seriøsitet og format. Gikk ihvertfall ganske treigt for meg å få opp siden, men de som vil ha med seg et meget overfladisk sammendrag av dette innlegget kan ta en kikk her
Synes forresten mange av innleggå her har blitt svært seriøse og til dels NØRDETE. Kanskje det skyldes alt for mange eksamner som nærme seg allt for fort (eller ka fredik?) men d må vel ver någe merr spanandes å skriva om??
Va jo godt i gang me elburrito som SClub7 reporter.. Føle me trenge mer Se&Hør-stoff! E d så selle! (Gjerne lokalt stoff...)
Gonatt og kozz og klemzz
Kartets Dag
Jeg tror kart i seg selv er noe av det viktigste hjelpemiddelet menneksene har brukt opp gjennom tidene, bare slått av hjulet og panteautomaten.
Rykter om syk El Burrito
Det spekuleres i om han har glemt å ta sin daglige dose av omega 3.
Hvorfor faller man? For at man skal reise seg opp igjen Sir! (Batman)
tirsdag 18. november 2008
Limericker
Håper disse reglene kna være til hjelp i det lange, tidkrevende, men likevel utrolig morsomme og givende arbeidet det er å lage limericker for så å poste det på en X3M side som ikke har noe med limericker å gjøre:
For å ta det viktigste først: En limerick er et femlinjers vers med en bestemt form og en bestemt rytme. Limerickreglene finnes her nedenfor, de er svært strenge, men de skal følges. Hvis form, rytme eller rimskjema ikke overholdes, er verset ikke en limerick!
Limerick-reglene:
1. En limerick har 5 linjer (AABBA). Først, andre og femte linje (A-linjene) skal rime, det samme skal tredje og fjerde (B-linjene).
2. Linjene skal i rekkefølge ha 3-3-2-2-3 verseføtter.
3. Ingen linjer må begynne med en trykksterk stavelse; de må alltid begynne med én eller to trykksvake. Eksempel:
A) Hvem som helst klarer saktens å finne
A) et rimord som rimer på pinne,
B) ....men for alle som tror
B) ....at det kreves kun ord
A) sitter limerick-seier'n langt inne.
Her begynner andre linje med én, de øvrige med to trykksvake stavelser.
For øvrig gir det seg selv at det mellom to trykksterke stavelser må komme to trykksvake hvis rytmen skal oppnås.
En linje kan ha en "mannlig", en "kvinnelig" eller en "flytende" utgang:
"Mannlig": Den topptrente gullkandidat
"Kvinnelig": Den topptrente gullkandidaten
"Flytende": De topptrente gullkandidatene
I dette skjemaet vises rytmen, antall verseføtter og de muligheter for variasjon som finnes når det gjelder stavelser:
(ta) ta TAM ta ta TAM ta ta TAM (ta) (ta)
(ta) ta TAM ta ta TAM ta ta TAM (ta) (ta)
(ta) ta TAM ta ta TAM (ta) (ta)
(ta) ta TAM ta ta TAM (ta) (ta)
(ta) ta TAM ta ta TAM ta ta TAM (ta) (ta)
Om rimord: Et enderimord er bare ekte hvis konsonanten før siste trykksterke vokal er forskjellig fra enderimordene i de øvrige A- respektive B-linjer. Eksempler: pinne, finne, sinne, sittet inne. Derfor er følgende rim uekte: hoteller, steller, bagateller.
Om geografiske navn: Noen tror at første linje skal slutte med et stedsnavn. Det er ikke riktig. Hvis man bruker et geografisk navn, skal det imidlertid være ekte, noe annet er juks.
For øvrig: En god limerick kan være kjennetegnet ved fantasifull ordbruk, behendige linjeoverganger og originalitet, samt et morsomt, vanndrivende godt eller absurd poeng, en krøll på halen av den femte linje. Det ligger i limerickens natur at den gjerne må være litt på kanten, men plump - aldri!
Som sagt: pass på rytmen! Et vers som halter - eller enda verre: må bruke krykker for ikke å falle sammen - er pr. definisjon IKKE en limerick.
Så må jeg til slutt bare si at jeg håper på mange limericker i tiden som kommer, men bare hvis de overholder ALLE reglene som er nevnt over her!
Anbefaler forresten Simen og el burrito å delta i MSN-treff for Unge Lovend Forfatteres Forening, link til dette kan finnes HER
Ukens Limerick
Alt hår på mitt hode jeg rive
Nerd er gutten
Nermer seg slutten
Utrolig jeg er enda i live
Skrevet av Fredrik "El Burrito" Sandal
søndag 16. november 2008
Ukens Limerick
fredag 14. november 2008
S Club 7 Nyheter
Alle husker vel Tina, som faktisk har vært samen Ross Geller fra humorserien Friends. Eller
tøffe Paul, som i 2002 var den første til å slutte i bandet pga sin forakt for popmusikk. Snille Jon, som er dønn lik T-bag. Brandley, som ble med i et boyband som kun besto av eksmedlemmer fra diverse dritt band(New Kinds on the Block, Another Level og 911). Jo, som har rukket å være spilleavhengig og med i kvalitets realityserien Celebrity Big Brother i England. Hannah, som hadde en betydelig rolle i Agent Cody Banks 2: Destination London. Og sist å ikke minst good lookin og veldreide Rachel, som er med på årets Skal vi danse på BBC.Dette var gjengen som reiste rundt i Miami, LA og Hollywood på jakt etter arbeid mens de sang nydelig popmusikk. Men 21. April 2003 kom sjokknyheten som ingen hadde håpet på. S Club 7 var oppløst. Det ble landesorg i Romania, Laos og Slovakia. Mens i Sør-Jemen gikk det så langt at det ble erklært unntakstilstand. Men i oktober i år kom nyheten som førte til ro i Sør-Jemen. S Club 7 gjenforenes. Riktignok med bare tre bandmedlemmer. Gambling-Jo, Pop-Paul og Boyband-Brandley er de tre som skal føre S Club 7 arven videre.
Her er VG-nett`s siste nyhet om S Club 7
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=524124
Her er litt pop-musikk:
S Club 7 - Bring It All Back
http://www.youtube.com/watch?v=hZZ7mgQ1QtQ
S Club 7 - Reach
http://www.youtube.com/watch?v=Tgu56ur7LIw&feature=related
S Club 7 - Never Had A Dream Come True
http://www.youtube.com/watch?v=sQcYGx_jzlU
S Club 7 - Don't Stop Movin
http://www.youtube.com/watch?v=z2q3FJTFgtk
Her kommer vinter'n!
onsdag 12. november 2008
Arbetsdag hjå Indre Lima Gardsbruk og omegn
Jeg lærte noen ting av å jobbe på gården til Alf Johan i dag:
1: Det er mange mekrelige folk som tar buss mellom klokken 6 og 7 på morgenen:
På ruten sto en diger gjeng (ca 20 stk) med rett og slett rare og merkelige personer.
Forundringen snudde til forståelse da alle gikk inn på buss nr. 21 (til Hommersåk)
2: Trillebårer elsker luft:
Trillebårer er som mennesker; de trenger luft for å overleve. Trillebårhjul må fylles regelmessig med ren, kompressert luft for å overleve.
3: Kyr liker sagspon:
Alle kuer bare MÅ ha sagspon, hvis ikke blir de gretne og sure, og driter. Når de får lov til å stå i fersk sagspon slik at de ikke sklir, koser de seg. De lager dessuten fantastisk god melk, men klarer ikke la være å blande inn fløte i gomelka.
4: Ja, av og til MÅ man bære et aggregat og en strømdrevet drill 800 høydemeter (opp og ned) i 2-3 timer i heia:
Postkasser står på de merkeligste steder. Var med på å sette opp en postkasse 811 meter over havet, på en plass så øde at selv postmannen sliter med å finne veien.
5: Indre Lima Gardsbruk er spesialister på mat:
Spiste intet mindre enn:
4 brøsdskiver, 2 skåler med hermetisk fruktmiks, 3,5 hermetiske ferskener, 3 stykker brownieskake, 1 glass med rød gelé
Drakk:
1 glass Lima Godmjølk, 3,5 glass solbærsaft (lerum), 2 glass tysk kullsyremangoguanafruktvann, 2 flasker Eplemost på glassflaske
Alt i alt: Hadde en utrolig flott dag på gården, virkelig flott opplevelse!
fredag 7. november 2008
DEN STORE OPPLEV MER - LISTÅ
Listen kan finnes her
Skulle du ha flere ord, kan disse legges inn i kommentarfeltet, eller sendes på mail Simen. Simen elsker å få mail, så det er bare å sende i vei, selv om du kansje ikke har noen ord å komme med:)
torsdag 6. november 2008
Månedens Profil

David Toska
David Aleksander Toska
Født: 18. september 1975
Den ekstreme orienteringsløperen David Toska er mest kjent for langdistanseløpet "Nokasränet" (Rän: av svensk; renn el. ritt)
Mannen med det sjarmerende smilet og den klassiske lusekofta viste ekstrem styrke da han utførte løpet som i ettertid betraktes som et av tusenårets største norske begivenheter. Med start ved Nokas Bank i Stavanger sentrum, strakk løypa seg over 3 mil gjennom Sørmarka, helt til målgang i Melsheia i Sandnes Kommune.
Med seg på denne strabasiøse strekningen gjennom aprilgrønn dyrkemark og kronglete Rogalandsskog hadde han en samlet oppakning på hele 57,4 millioner kroner!
Toskas store fortrinn ligger i hans ekstreme evne til å planlegge. Ingen økt gjennomføres uten grundige forberedelser i forkant. Når han først starter, er det lite som kan stoppe han.
Toskas status i det offentlige har blitt svekket etter at han kom i komplikasjoner med påtalemyndighetene, dette etter rykter om proffbeskyldninger. Det er få resultater å spore, men det ryktes at han er i gang med en ultraøkt på hele 21 år med forvaring (forvaring: av svensk: förvarning; forvarsel el. meldepost)
I dag er det laget et minnesmerke over David Toska. Det kan sees et par hundre meter fra skiskytterstadioen i Melsheia. Følger man lysløypa vestover kommer man snart til ei tydelig vegetasjonsgrense, og her står det hederlige minnesmerket "Nokas-hullet". Det ryktes at David i sine siste timer av "Nokasränet" drakk fra dette lille vannhullet, som i dag er en av Sandnes' største turistattraskjoner.
onsdag 5. november 2008
Den komplette opplev mer - listå....
En liten smakebit:
Opplev mer...
| M |
| makkuler |
| malplasser |
| manøvrer |
| marsjer |
| masker |
| maximer |
| mikroniser |
| minimaliser |
| minimer |
| mongoliser |
| mosjoner |
| motiver |
| motivlakker |
| multipliser |
Alle nye opplver mer - xxxer ord er vælkømmni t å bli lagt inn i kommentarfeltet:)
Opplev mer - engasjer!

