Siden El Burrito og mange andre sikkert har eksamensnerver akkurat nå, har jeg laget et lite eksamensforberedende innlegg.
En faglærer eller sensor som skal rette en eksamen vet stort sett hva man ønsker av en besvarelse. Besvarelsene blir imidlertid ofte skjemmet av unødig slurv som gjør bedømmelsen vanskelig, og resultatet går vanligvis ikke i kandidatens favør.
Husk at eksamenskarakteren ikke er et uttrykk for hva du kan, men hva du har klart å dokumentere av kunnskaper gjennom en kort skriftlig presentasjon under eksamen. Følgende råd kan kanskje hjelpe deg å gi sensor et bedre inntrykk av dine kunnskaper.
1. Les oppgaven nøye og svar på spørsmålet. Alt annet som kan sies om temaet eller om tilgrensende tema er vanligvis uinteressant. Det oppfattes negativt når det brukes mange unyttige ord om ting som ikke har med saken å gjøre.
2. Lag en momentliste på en kladd. Bruk tid til å få med alt, og sorter ut det som ikke er av betydning, eller nevn dem evt. stikkordsmessig til slutt. Skriv om de viktigste momenter først.
3. Bruk sunn fornuft under eksamensforberedelse og under selve eksamen. Det er bra med gode kunnskaper, men man bør ikke fortape seg i detaljer i den grad at man mister oversikten. Prøv å knytte detaljkunnskapene til helhetsvurderinger. Det viktigste er å forstå prinsipper.
4. Skriv kort. Velg ord med omhu - det er god tid til å tenke under eksamen. Det er positivt at det skrives godt norsk, men det skal ikke nødvendigvis være prosa. Stikkord- formen er greit - det er fakta vi hovedsaklig ser etter.
5. (Skriv tydelig. (Utydelig skrift irriterer, og uleselig skrift er helt uten verdi.))
6. Hvis du har problemer med å lese og skrive (dysleksi, språkvansker) kan du gjerne opplyse om det.
7. Finn ut av eksamensdatoen i god tid. Finner du ut at du skal ha eksamen dagen før, kan du fort bli syk (El Burrito).
tirsdag 25. november 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar