fredag 27. februar 2009

Om skippere og matroser

Det er forsjell på folk. Noen foretrekker skippertak framfor skippagurra. Denne sida er til stadighet bltt utsatt for grove skippertak, så det er på tide å gå i gang med et nytt.

En som virkelig er glad i skippertak er barnerennsløper Petter Northug jr. Ved flere nylige anledninger har hele verdens skifans vært vitne til hans eksreme evne til å virkelig ta i et skippertak, enten det er for å ta igjen en majestetisk tysker med 14 sekunder på like lang tid, eller ved å knuse samme tysker i spurt 9 km senere.

Det man kan være sikre på er at skippertak lønner seg. Så mens jeg fyller denne sidens areal i med totalt meningsløse bokstaver satt i tilfeldig rekkefølge etter hverandre i mangel av noe fornuftig å si kom jeg fram til at skippere er undervurderte folk. Av kjente skippere kan blant annet nevnes legendariske "skipper'n". Jeg tror skippere har fått for liten status i dagens samfunn, som virker mer og mer opptatt av å dyrke pyser. Når barnehager krever at barn skal GÅ med hjelm ute fordi det kan være glatt, eller alle grener de to nederste metrene på trærne i skoler fjernes for å forebygge klatreskader er det vanskelig å se for seg framtidige Bjørn Dæhlier kjempe seg opp slalombakker drag etter drag i 40% stigning og syre til øyerota. Nei, skipperne er i ferd med å bli late matroser som ser seg kommandert rundt på sjøsyke fobllbaner av halvt pedofile fotballtrenere, hvis sønn er den verste spilleren og samtidig får lengst spilletid.

Så jeg ønsker å hylle alle skippereder ute!
Odd-Bjørn Hjelmeset med sin tidløse langrennurstil sa det så godt på en japansk pressekonferanse: Hoia daa chikka dioa ga
Så jeg lar det bli siste ord i dette innlegg (forutsett at man ikke regner med disse eller frestående ord eller de andre inne i parentesen)